Sol og D-vitamin kan beskytte mot MS
Sollys kan ha en beskyttende effekt mot MS ifølge flere studier. Nå viser også forskning fra Harvard-universitetet i USA at kvinner som har tatt D-vitamin som kosttilskudd har 40 prosent lavere risiko for å utvikle sykdommen.
Flere studier viser at det finnes en forbindelse mellom sollys og MS. I en studie som ble gjennomført i California i 2007 så man på sammenhengen mellom tidlig eksponering for sollys og sykdomsutvikling.
79 identiske tvillingpar med samme genetiske risiko for MS, men der bare en i tvillingparet hadde utviklet sykdommen, deltok. Tvillingene fikk spesifisere hvem av søsknene som brukte mest tid på ni ulike aktiviteter som innebar eksponering for sollys i barndommen, for eksempel strandleker eller utendørssport.
Immunforsvaret kan påvirkes
Studien viste at aktiviteter i barndommen som innebar soleksponering minsket risikoen for å utvikle MS senere i livet. Det gikk også an å spesifisere risikoen som var forbundet med ulike aktiviteter. Avhengig av hvilken aktivitet det gjaldt kunne forskerne se en redusert risiko på mellom 25-57 prosent. Den i tvillingparet som hadde tilbrakt mest tid med å sole seg hadde for eksempel nesten halvert risiko for å utvikle sykdommen.
Forskerne er ikke helt sikre på årsaken til dette. Men det er antatt at forklaringen ligger i at UV-strålene gir en beskyttende effekt, direkte eller indirekte. Direkte ved å påvirke vårt immunforsvar på cellenivå, eller indirekte ved å stimulere produksjonen av D-vitamin.
Forbindelsen mellom sollys og sykdomsutvikling kan være en av forklaringene på at MS er vanligere jo lenger unna man kommer fra ekvator.
– MS beror på flere ulike faktorer, og denne studien viser en mulig faktor som spiller en rolle for at sykdommen oppstår. Men den forklatrer ikke hvorfor eller hvilken betydning den har, noe som gjør at mye forskning ennå gjenstår, forklarer Jan Hillert, professor ved Karolinska Universitetsjukhuset, Stockholm.
Huden danner D-vitamin
D-vitamin hjelper kroppen med å tilgodegjøre viktige stoffer som fosfor og kalsium og kan også motvirke visse sykdommer. Kroppen får D-vitamin gjennom mat eller kosttilskudd, men det dannes også når kroppen eksponeres for solens UVB-stråler. Sollys har derfor en tydelig kopling til D-vitamin. Og siden sollys også kan ha en beskyttende effekt mot MS, var sammenhengen mellom MS og D-vitamin interessant å studere.
Nå har forskere ved Harvard i USA, som så på forekomsten av MS hos 190 000 amerikanske kvinner kunnet påvise at kvinner som tar D-vitamin som kosttilskudd løper en mindre risiko for å utvikle sykdommen. Hvordan det henger sammen er ennå uklart, og det er vanskelig å si hva det betyr i praksis.
– Den påviste effekten av sollys er liten og det er også en arvelig risiko for MS hvis man har MS i familien. På dette tidspunkt ser jeg derfor liten grunn til å råde noen til å ta D-vitamin for å unngå MS, vi vet ganske enkelt for lite. Men det er interessante observasjoner og forskningen for å forstå mekanismene bak disse sammenhengene fortsetter, forklarer Jan Hillert.
Av: Karin Hellsvik